Hayat SINGGAHSANA Beta..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, May 18, 2012

Resepi Homemade Nasi Impit


Pernah buat nasi impit sendiri.?
ada yang cakap leceh. ada yang cakap tak bes.
aku pernah buat sendiri gara2 malas nak ke kedai.
suami isteri jenis pemalas. kalau dah boleh duduk kat rumah,
mula la berat bontot nak start motor, kereta!


senang je nak buat nasi impit ni.
aku tanya mak jugak masa mula2 buat.
basuh beras. toskan dulu.
masukkan dalam plastik, stapler.
anggaran beras dalam tu adalah jangan letak sampai separuh.
cukup sekadar 1/3 lebih kurang.
ini berdasarkan pengalaman aku,
 isi beras dalam sarung ketupat la ea. sarung tak pandai buat!
masa nak rebus. cucuk kan plastik tu dengan garfu.
cucuk dalam 3 tempat.
letak pes pandan, konon2 nak bagi wangi la.
garam kasar 2sudu kecik. rebus dengan air banyak.


see. montok kan nasi impit aku ni.
sebenarnya tak susah pon. lagi senang dan jimat.
dan selamat. sebab kita yang buat sendiri.
kalau yang kat kedai, dah macam2 dia letak kan.
ianya pemalas nak keluar. lepas tu promote bukan2.
Hihihi



 

6 luahan hati..:

Masya said... [Reply to comment]

saya ni gagl buat nasi himpit sendiri.. selalu keras... emm lebih beras agaknya...

dapurCikWan said... [Reply to comment]

Salam kenal drpd CikWan. menarikla cara nak buat nasi impit ni..biasa beli kat kedai je..nanti boleh la buat sendiri.. maceh ye.. ;)

Umaira Umar said... [Reply to comment]

senang..tpi kalo malas gak nak buat sendiri kat rumah..tunggu la hari raya nanti...nasi impit setimpun.mendatang dari saudara mara..hehehehe...

CheNamNam said... [Reply to comment]

sy tau jugak buat nyer tapi selalu jerk buat keras so dah fedup nak buat lagii..hihiii

Ameera Syafiqah Rahman said... [Reply to comment]

salam kak,

akak rebus nasi himpit ni berapa lama ea?

qaseh johanna said... [Reply to comment]

rebus sampai beras semua kembang.. kalau setakat 10ketol..dalam 45minit camtu..ke 1jam..bgantung pada beras..tp kalau beras dah kembang, padat plastic tu..kira masak laaaa.. ok?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...