Hayat SINGGAHSANA Beta..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, June 26, 2012

Santan Sawit Sedap!


“Cara memasaknya juga mudah namun berbeza sedikit. Jika masak lemak dan kari, semua ramuan perlu dimasak dengan air terlebih dahulu dan kemudian dimasukkan santan hingga mendidih. Tidak perlu mengacau dan tunggu kerana ia tidak akan pecah minyak seperti masak menggunakan santan kelapa,”
Ramai yang dah tahu bahawa buah kelapa sawit yang diperah dapat menghasilkan minyak masak, namun Ketua Penyelidik Bahagian Pemakanan Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), Dr. Zaida Zainal berjaya tampil dengan formula yang membolehkan santan dihasilkan melalui bahan mentah yang sama.

Inovasi itu bermula apabila Zaida dan pasukannya berjaya menghasilkan santan sawit serbuk dengan teknik penyemburan kering pada tahun 1998. Kemudian kajian yang sama diteruskan sehingga terhasillah santan sawit dalam bentuk cecair.

Santan sawit itu kemudian dikomersialkan oleh Premium Food Corporation Sdn. Bhd. (PFC) pada bulan September 2010 bermula di Lembah Klang kemudian menyebarluas pasarannya ke selatan, utara dan timur Semenanjung,

Kebaikan menggunakan Santan Sawit

1. Bukan sahaja menyihatkan malah sangat menjimatkan kos berbanding santan kelapa kerana penggunaannya adalah separuh daripada biasa.

2. Makanan yang dimasak menggunakan santan sawit juga tidak mudah rosak atau basi jika ia tidak dimasukkan ke dalam peti sejuk atau dipanaskan pada keesokan harinya.

3. Peniaga pula tidak perlu membeli santan setiap hari bagi mengurangkan kos kerana jangka hayat santan sawit ini boleh tahan sehingga tiga bulan tanpa pengawet apabila disimpan pada suhu di bawah 5 darjah Celsius.
 4. Santan ini bukan sahaja rendah lemak malah, tiada kolesterol dan masakan juga enak.

5. Mempunyai kandungan nutrien yang tinggi, kaya dengan vitamin A dan E semula jadi baik untuk penglihatan, melambatkan proses penuaan, mengurangkan risiko sakit jantung serta baik untuk kulit.

6. Biasanya ada sesetengah orang sejurus lepas makan cendol akan rasa mual atau mengantuk selepas menikmati nasi lemak tetapi apabila santan sawit digunakan dalam kedua-dua hidangan ini, rasa mual dan mengantuk itu tiada.

7. Malah ujian rasa yang dilakukan kepada orang ramai mendapati mereka tidak dapat mengesan perbezaan rasa antara santan sawit dan santan kelapa

8. Buat masa ini produk jenama Khalis ini boleh didapati di Pasar raya Besar Giant dan Mydin. Ia dijual pada harga RM7.50 bagi pek 1 liter dan RM4.50 untuk pek 400 mililiter.

Berdasarkan pengalaman aku merasa bubur pulut hitam santan sawit,
memang takde beza dengan santan biasa. memang sedap la. 
pekat pon lain macam walaupon cuma guna separuh dari penggunaanya.



2 luahan hati..:

::EIDA:: said... [Reply to comment]

Erk? Tak pernah nampak lagi santan ni... Nenati leh test carikk... Id asalu guna yang MS kotak kuning tu je.. hihihi

Masya said... [Reply to comment]

OWHH BANYAK KEBAIKKANNYA YER... SENANG DAPAT TAK.. MACAM TAK PERASAN ADE JUAL KAT PASARAYA.. KE MATA NI YG RABUN.. MAKLUMLAH MENUJU KE LAIN JER HIHIHIHIHI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...