Hayat SINGGAHSANA Beta..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, June 19, 2012

Binjai.? Apa tu.?



semalam ada kes kat whatsApp. Berentap dengan geng UTM dedulu.
semua alkisah binjai ni la. yes pasal ini buah.!
pernah ke makan.? kawan2 blogger yang lain mungkin la ada yang kenal.
mungkin juga ada yang tanam pon pokok binjai ni.
Aku. . .??
semalam kali pertama aku dengar pasal buah binjai ni.
macam2 la kawan2 lama ni ngata aku. anak orang senang la,
orang kaya la, anak orang bandar la.
HelloOO. . kat kampung aku takde buah binjai okey.
Kami semua tanam anggur, buah naga la tepi rumah. Hahaha.
okey tanam anggur tu tipu tapi buah naga betul la. .
tak percaya, pergi tengok sini.
 berbalik pada si binjai ni, aku memang tak puas hati.
kenapa aku tak pernah makan. ??
katanya buah ni sesuai untuk buat sambal belacan.
setahu aku, buah kuini ke buah bachang ke, ada la dalam ingatan.
buah binjai memang tak pernah terekod langsung.!


Hasil pencarian di google tadi, aku dapat tahu bahawa buah ni 
ada dua versi. masam dan manis.
dan buah ni jugak spesis buah mangga cuma warna isinya berlainan.
yang menariknya pasal buah ni, bau dia sangat wangi.
ooh pasal itu aku tak pasti sebab aku tak pernah jumpa. .
aku panjangkan kisah buah binjai ni pada En. Boo Boo,
dia kata dia pernah dengar tapi tak pernah makan.
see. . my 33yo soulmate pon tak pernah makan, apatah aku yang
baru 18 ni..! :p


 ini pokok binjai. besar jugak rimbunan pokok ni.
tapi mungkin tak sebesar pokok durian kot. so untuk pagi ni,
aku dah kenal apa itu binjai. dari buah sampai pokok.
dan satu lagi yang aku musykil, binjai ni boleh buat kerepek ke.?
aku search kat google tadi dan aku jumpa kerepek binjai. pelik la.



sumber : semua aku google :)

 

13 luahan hati..:

Ryn said... [Reply to comment]

mmg sedap pon baut sambal belacan...:)

::EIDA:: said... [Reply to comment]

Ye betul.. Ada kerepek binjai, makan dengan nasi sbb tawar. Ida pernah makan tapi tak suka.heeee~


*eh eh? blog berwajah baru... ke ida yang baru nampak ni? hihi*

Unknown said... [Reply to comment]

ahak... sama first time dengar

eMMe said... [Reply to comment]

pergh! sodap binjai daging salai buat masak lomak cili api... susah nak dpt buah binjai ni.. kat Melaka banyak ko kan...

qaseh johanna said... [Reply to comment]

riny... br mula dgr pasal binjai ni sedap buat sambal belacan.. :))

qaseh johanna said... [Reply to comment]

eida :: oo kira betol la ada..haha okey..kna p tgk dan cari dan makan.. nk kena try even once.. br xkena buli rite..?? Hihihi


**terjebak dgn geng TTC yg rata2 suka pink.. :))

qaseh johanna said... [Reply to comment]

siti :: jom kta try p cari..katanya buah ni byk area melaka n johor but not so sure la yang.. :p

qaseh johanna said... [Reply to comment]

emme :: ah sudah...ibu mengandung dh dtg teringin pulak..mintak en hubby g cari ea.. :p

lala yusof said... [Reply to comment]

di trg, ada restoran binjai...;-) tp pokoknya dh xde, maybe nama ambil smpna pokok tu jga

eMMe said... [Reply to comment]

hehehhe.... ada takpe, takde pun takpe..boleh ke camtu dear? hehehe..

Masya said... [Reply to comment]

saya pun x hinggat pernah makan x??? erkkk ade jual kerepeknya.. blh cari kalau raya nnt kikikiki... seyes x pernah makan... ;p

sheema said... [Reply to comment]

x payah nak lorat lah..hahahahaha..buah binjai pon x kenai...pokok dia lg besar drpd pokok durian mie..x semua tempat ada..

qaseh johanna said... [Reply to comment]

shima :: lorat..? apa tueeww..? nway, xfemes pon buah ni so ai xmakan..!:p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...