Hayat SINGGAHSANA Beta..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, October 27, 2011

Pil perancang untuk hari kedua





Trust me.. sebenarnya aku taknak pon makan pil ni.
tapi keadaan terpaksa. aku kena normalkan balik jadual period aku yang tak menentu!
makanya takde benda lain yang boleh tolong aku kecuali pil perancang.

 Diane 35 ni aku mula makan semalam.
so harini hari kedua. jangan takutkan aku dengan cerita2 ngeri.
aku dah search google dah pasal baik buruk pil ni. takut memang takut.
dah la gyne tu pon ada cakap, pil ni akan tambahkan berat badan! aish.

insyaALLAH, kalau period aku dah ok. PCOS aku pon ada perubahan.
aku akan stop amek pil ni.
bukan aku nak berterusan amek pil ni. cuma sementara waktu.
 kalau amek lama2 kang takde pulak Boo Boo Jr.  =)






 


16 luahan hati..:

chinta... said... [Reply to comment]

chinta dulu pun makan pil cenggini jugak...insyallah peyed akan regular balik...jgn lupa makan ubat tau...kena hari2 tu...;)

Anonymous said... [Reply to comment]

emmm...qaseh: itu pun salah satu ikhtiarkan...hope ada good news soon...

Parin's wife said... [Reply to comment]

doktor ke yg suggest ko mkn pil perancang utk betulkan period?setahu aku klu blom ada anak tak boleh makan pil perancang.tapi kalau doc yg suggest ok la kot.ataupunko try cara tradisional.ubat2 dari sumber herba

raihansalleh said... [Reply to comment]

weyh asal kene pil perancang lak?ko ok ke?

qaseh johanna said... [Reply to comment]

tq pd kwn2 yg concern dgn luahan hati aku ni...

aku pon xdaya sbnrnya..tp ni semua ats nasihat doctor..camna nak elak kan..??

niat dhati mmg la xnak + takut..tp sebab PCOS tu,aku terpksa terima pil ni..takde pilihan utk aku normalkan period aku melainkan mkn pil perancang..

qaseh johanna said... [Reply to comment]

yana :: apa ubt tradisional yg boleh aku amek..?? aku cam xde pilihan je..
period aku tak ok so doc ckp, kalau nk ok,kena mkn pil ni..

bl dh ok..stop la mkn..!! xleh gak ke..??

AIN NAZRI said... [Reply to comment]

ain zaman sebelom kawen lagi dah makan pil perancang ala2 macam nie.. tapi jenama yasmine.. mmg tuk betolkan period balik.. since bertahun2 makan badan pon mcm belon laa.. then lepas kawen ain stop amek.. sbb nak get pregnant secara normal without ubat2..

tapi setelah bertahun.. ain dah dapat kesimpulan formula yang semua org leh buat.. to get normal period sila turunkan berat badan.. kalau makan pil ni tp berat tak turun pon x guna jugak.. (ain dah cuba almost 8bulan.. takde gak pregnant). bila ain lost weight and exercise secara tetap.. tu laa punca ain can get pregnant..

tapi terpulanglaa.. nak amek pil tu pon buleh.. tapi kalau nak gamble mcm ain buat.. tak yah amek pil tu.. cuma jaga makan n exercise jgn tgal.. insyaallah tu je jalannya..

mcm skrg meme dok sekat2 makan.. pastu makan pil hormon yang buat kita bernapsu makan lebih lagik.. at the end berat naik..badan lagi gemok..dan tak preggy.. stress sgt masa tu..(ain pon pernah rasa situasi mcm nie)

kesimpulan ain nak bagi.. exercise jgn tinggal.. insyaallah jaga makan.. 3 bulan lagik.. meme insyaallah ngandung..

*org gemok mcm ain nie kalau tak preggy.. kaedah dia cuma 1.. exercise and lost weight

ratusiput said... [Reply to comment]

em skang dh byk jenis pil perancang kan ade tu yg utk kulit cantik pun ade tapi akak tak pernah makan pil perancang pun jd taktau camne nk komen...pape pun kalau itu nasihat doktor takpela sbb dia lbh tau kan...take care ok..

qaseh johanna said... [Reply to comment]

wah..pnjang lebar nasihat ain..ok la..sy try mcm yg ain ckp..bdasarkan pngalaman ain kan..

nnt sy discuss dgn hubby dulu...BL pkr2 balik..betol gak ckp ain ni..

AIN NAZRI said... [Reply to comment]

meme.. mana pekasam.. nak tengok.. actually ain tak paham.. pekasam tu apa.. ingat ikan pekasam.. heh heh heh

Parin's wife said... [Reply to comment]

mimie,kwn aku pun ada masalah period.dia mkn pil perancang jugak.dia lagi la belum kawen tau.doc yg suruh makan sbb period dia tak teratur..kesannya badan dia naik.tapi doc kata tak effect klu dia nak preggy.klu period tak ok, nanti susah nak megandung.ko ikut jela nasihat doctor tu tp bila period dah ok ko benti mkn la.ko cuba la google2 tgk produk yg boleh betulkan period atau ko g kedai jamu ko tanya je.

Parin's wife said... [Reply to comment]

mimie,betul ckp si ain tu.biasanya org badan besar mmg susuah nak mengandung.jadi ko mmg kene turunkan berat badan.ko try biodex tu.lps tu start sekarang ko makan asid folik ke..sebb logig juga,mkn pil perancang bdn naik,bila lg bsr,lagi susah chance nak mengandung tau.ko kena korban,diet turunkan berat dan exercise.itu lbh baik aku rasa.

fifa said... [Reply to comment]

dah lama ke period mimie irregular?supposed mi start b4 kawen lg so that bila kawen period da ok..sbb kalo start skrg lambat sket..pil mmg kesannya naikkn berat badan sbb dia hormon..and at the same time kene turunkn berat so mmg mencabar jiwa raga..tp mimie kuat mesti boleh..tp yg penting exercise..mkn xyah ketat sgt sbb bila sekali mimie x tahan hbs sume diet..plus breakfast+mainn course kene makan tp kurangkan,,

qaseh johanna said... [Reply to comment]

k.fifa :: lepas gugur aritu la dia start xbtol..sblom kawen ok je even o/weight!

skang ni sgt ssh ati..xtaw nk wat cmne..nk mkn ke x erk k.fifa..?

sbb period sy heavy+lama..itu punca sy g check gyne n dsahkan ada PCOS..

Masya said... [Reply to comment]

dulu lps bersalin sy pun makan pil perancang jenis ni.. ats nasihat doktor, alhamdulillah ok jer... x kesan yg negatif.. skrg x makan lagi.. sbb harap ade rezeki mengandung anak ke-2...

Anonymous said... [Reply to comment]

Sya pun mkn pil diane 35 baru nk masuk 2 minggu..sebenarnye xnk pun mkn pil perancang..tp sbb haid xteratur doc suruh mkn..rasa riso+takut bdn naik..betul ke pil ni ok? keliru sgt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...