Hayat SINGGAHSANA Beta..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, March 1, 2012

Indonesia di Malaysia


Mmm. . harini masuk lewat, tren 6.15pagi takde. 6.30pagi pon takde. naik yang 6.45pagi. Kalau rumah dekat, mesti boleh sampai sebelom 7.30pagi. Tapi dari Rawang kan, so jangan mimpi nak sampai seawal tu. . paling kurang sebelom 8.15pagi akan sampai, sebab naik tren kena ambil masa 1jam perjalanan. . .
Bila tren dah sesak walau dari Rawang, apatah lagi tempat yang pack macam Sungai Buloh, Kepong Sentral dan Segambut. ! mmm. . sebut pasal Segambut aku akan ingat indon2 yang stay kat situ. . kalau bab naik tren, memang diorang ni takde manners. macam tadi. .

Bila tren sesak sampai nak pecah pintu, peraturan pertama adalah, bila orang nak keluar, kamu yang stay di bahagian pintu perlulah keluar dulu. Bagi manusia lain yang tersepit kat dalam ni dapat keluar. Kalau tak buat macam tu, fikir sendiri la camne nak keluar. ? Nak rempuh je orang yang stay kat pintu tu. ? Kita orang Malaysia, takkan sesekali buat macam tu. Kita akan mintak laluan untuk keluar, itu adalah pasti. tapi indon2 ni jenis tak faham bahasa. . siap boleh dimakinya lagi kita bila dia dilanggar. .
berbudi bahasa ke indon ni. ?
Bila kamu tengok tren penuh orang, peraturan kedua adalah, penuhkan bahagian dalam tren. Bukan dengan masih lagi stay di bahagian pintu. . Itu menyukarkan penumpang lain nak masuk dan dalam erti kata sebenar, boleh cari gaduh. ! Walaupon cuma tinggal lagi satu stesen, beralah dan masuk ke dalam koc. bagi peluang yang lain nak pergi kerja atau balik. Tapi jenis bangsa indon ni tak faham cakap, dia tercegat depan pintu, bila kita masuk, indon ni akan jerit2. tren dah penuh. tren dah penuh. !
kalau orang Malaysia buat sama kelakuan seperti indon ni, mesti dia akan carutkan orang tu. apa ko ingat kami ni tak kerja. ? ko ingat ko sorang je tahu kerja. ? sungguh 'berbudi pekerti' indon ni. .

Aku kalau nampak indon ni, aku memang tak suka, kalau kita kat negara mereka. Kita akan rasa tak selamat. dan yang penting, kita tak ada rasa nak maki atau carutkan mereka pon kat tempat awam. . even masa tu terlampau marah. !sebab kita orang Malaysia sangat menjaga kelakuan. . masih ada lagi sifat2 hormatkan orang lain. . tapi kenapa indon ni bila datang ke negara kita, mereka boleh sesuka hati je buat perangai yang kurang ajar. ? kita yang terlampau takut dengan mereka atau mereka yang terlampau berani di negara kita sendiri. ?



 


1 luahan hati..:

мϊźŽēŘϊŁ® said... [Reply to comment]

hmmmm indon mmg perangai cengitu... even dalam lif pon.. tak menyempat2 nak keluar... habih sume org di rempuh nyer.. mahu tak kene maki...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...