Hayat SINGGAHSANA Beta..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, December 9, 2011

Ikan Pari Sangat Sedap



Ikan pari ni sedap kalau kita pilih yang fresh. kalau tak, memang bau hanyir dan bususk.
kalau tak pandai pilih lagi la, silap2 dapat pari betina yang datang bulan.
kompom le tak lalu nak makan.

aku cuma beli pari yang ikot standard En. Boo Boo. sebab dia pandai pilih.
kalau suruh aku, semua ikan pada aku hanyir time kat pasar tu.
langkah terbaek adalah suruh orang yang bijak pandai.



selalu aku beli ikan pari kat pasar tani. mahal la sikit. tapi ikan tu elok sifatnya.
kadang2 hidup lagi, dia siang dan potong2 depan kita.
so pilih laju2, amek yang bahagian paling banyak isi.
yang kat tepi2 tu memang aku tak kan amek la kan. nak makan part tu pon tak bes.


 ini antara contoh ikan pari masak asam tumis. tapi mungkin yang ada panggil asam pedas.
hentam saja la. yang pasti masih guna serai, kalau belah Utara la.
memang dah lama aku tak masak ikan pari camni.

semua gara2 tangan aku melecur, alkisahnya..
sejak dari tu memang aku pantang sangat dengan asam tumis ni. nak pulak melibatkan ikan pari. ngeri kot.

tapi ada yang tak kena pada ikan pari kat atas. tengok memang le menarik.
tapi jiwa aku tak tertambat kat masakan tu.
geli lagi adalah. sebabnya ikan tu tak dibuang kulit hitam.
kalau aku, memang licin aku tarah kulitnya.


 so. aku lebih prefer yang camni. even takde bendi dan tomato tapi aku rasa indah.
suka tengok kebersihan dalam mangkuk tu. suci je.
antara sebab aku tak makan kat ikan pari kat luar adalah ini la.

kebanyakan kedai makan tak buang kulit. geli rasa.
selamat la dapat MIL yang sama spesis dengan mak aku. lega rasa hati.
takde la nanti MIL kecik hati bila aku tak makan sesuatu yang dia masak.
 *eh.? MIL yang masak.? bukan sepatutnya aku ke masak..? heh


semua adalah gambar sedekah dari orang ramai.




 


2 luahan hati..:

Syazana Zainn said... [Reply to comment]

hye dah lama tak BW
:)

kite suke makan ikan pari bakar pehtu cicah dgn air asam..

perghhh mmg terangkat la..haha

xP

fazrulnoor said... [Reply to comment]

ade org gunakan ikan pari untuk memuaskan nafsu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...