Hayat SINGGAHSANA Beta..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, December 16, 2011

Kaunseling Pemakanan dan Body Fat Analysis



15 Disember 2011.
aku jumpa dietition lagi semalam. bulanan punya check up.
amek berat dan ada kaunseling pemakanan lagi. kali ni aku berterus terang.
cuti sekolah, kebetulan family datang rumah. macam2 makan dan on off senaman.
plus kenduri sana sini. means nasi and lauk2 bersantan, berminyak.
sangat sedap kan. so terima hakikat, berat cuma turun 3kg dalam sebulan.!!
maknanya dalam tempoh 2bulan, hanya 8kg..
kecewa.? tak langsung. what you eat, you get back. eh camtu ke.?

mula dari harini, mula balik rutin senaman 30minit sehari.
kontrol makan, yang berminyak kurangkan. fokus. fokus dan fokus.!
aku disarankan supaya buat 3 perkara penting, yang mana akan menolong aku capai berat yang dikehendaki secara konsisten:
1. Air kosong, mineral 3.5liter sehari. ini wajib.
2. Senaman 150minit seminggu. no alasan. lebih lagi bagus.
3. Jaga pemakanan. makan kerap tapi kuantiti sedikit. metabolisma akan jadi tinggi.

Air tu boleh lagi la gagah nak minum. takde masalah.
senaman pon ok. sebab kalau cuti, aku boleh dapat sejam @ lebih. bergantung pada kerajinan. tapi 30minit sehari memang wajib pada aku.
cuma... pada part makan kerap ni aku tak sure. sebab aku takut terlebih makan.
aku disarankan makan setiap 4jam. tapi dalam jumlah yang betul2 sikit.
cuma boleh makan, 4-5sudu nasi, bihun, mee @ 1keping roti each meal. dan berulang2.
kang kalau sedap, terlebih makan pulak. adeh.

 Ok. semalam pon aku ada buat Body Fat Analysis. dengan yakin naik benda alah tu.
print result. pastu dietition tu terangkan satu persatu.
yang paling tak tahan adalah kandungan lemak tepu yang maha hebat ni.
Berat lemak :: 61.2kg :: 8.4-12.9kg
Anggaran berat lemak yang perlu dikurangkan :: 43.7kg

sekarang ni. lemak mempengaruhi badan aku sebanyak 60%. sungguh banyak.
lemak yang sepatutnya ada pada seorang perempuan hanyalah 17-24% sahaja.
mana aku nak campak lemak2 ni.? banyaknya. dulu tak pernah fikir. taw makan dan makan.
sekarang nak menyesal pon tak guna dah. kalau lah aku dapat putarkan balik masa.....





 


2 luahan hati..:

nikaviolet said... [Reply to comment]

waahhhh...bagus nye awk diet...betol strict kan??? ade mkn ubat tak..ke bergantung pada pemakanan dan senaman....saya betol2 tak bole nk control pemakanan..so dr sarankn sy amik dua jenis ubat....alhamdullilah selama 10 hari mkn ubat dh turun 4 kilo..!!! heheh tapi baru2 ni g bercuti dgn family makan dh tak bole control..same case rite..so after this nk wat senaman n jaga makan balik..malu nk jumpe dr sbb bdn dh naek balik...hehehe

qaseh johanna said... [Reply to comment]

xde makan ubat..semuanya control makan dan senaman. itu je. tp klu betol2 buat.senaman 30-40min sehari + makan under 1000 kalori sehari. boleh turun 1kg dalam 3hari. bila makan ubat, bdn kita akan bgantung pd ubat tu. lepasni klu stop ubat, bdn akan naik blk..ni bdasarkan pngalaman sy sblom jmp dietition..ubt tu xbgus..seyes..

yg terbaik adalah kurangkan mkn, senaman..sy amlkan itu saja..lama2 bdn kita dah biasa mkn dlm kuantiti sikit. try la..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...