Hayat SINGGAHSANA Beta..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 14, 2011

Keburukan Nescafe




Kalau ikot hati dan rasa, aku boleh minum 1jug nescafe sehari.
even panas @ sejuk. aku suka camtu. tapi sejak 2bulan ni. aku dah jarang sangat minum nescafe.
seminggu sekali pon susah. sebab aku kawal pemakanan aku.

masa belajar di politeknik dan U dulu. aku boleh amek nescafe hari2. sehari mungkin boleh lajak sampai 2mug besar. kadang2 je minum teh. itu pon sebab jalan2 ke bilik Wawa.
Wawa je yang rajin buat teh o panas.

Lepas kawen aku teruskan tabiat aku tu sampai En. Boo Boo pon terikut sekali dengan cara aku.
seminggu aku bancuh nescafe 3-4kali setiap pagi. macam ketagih kan.
sebab nescafe yang aku bancuh, mestilah pekat dan kaw2. baru sedap.
tapi sekarang ni dah serik. lepas dietition suruh aku buang tabiat pengambilan kafein.

 sebabnya Nescafe adalah tidak baik dan merosak buah pinggang...manakala krimer yang terdapat di dalam campuran ini sangat merosak jantung. Krimer ini bukan diperbuat dari susu tetapi adalah dibuat dari kelapa sawit (non dairy creamer)...sesiapa yang minum banyak sangat kaffein (tak kisah ler nescafe ataupun kopi) akan mengalami ketagihan, cepat letih, lesu, darah menjadi pekat, pening kepala, panas baran, mudah untuk mengalami gangguan emosi dan depressi.


Sebelom dalam badan aku ni boleh bukak kedai runcit. dengan garam, gula mencanak naik.
baik aku kurangkan mana yang boleh.
sebab aku ada banyak impian. aku nak ada anak, nak bina rumah idaman dan jadi kaya.
baik jaga diri dari terlewat, kang dah kaya tapi sakit, langsung hilang nikmat.






 


2 luahan hati..:

fifa said... [Reply to comment]

Akk dlu msa stdy suke gk tp da 5 tahun tngglkn tros nscfe..its not good for health..

naf. said... [Reply to comment]

kacip fatimah okay tk?hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...