Hayat SINGGAHSANA Beta..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, December 22, 2011

Soto Ayam



 tiba-tiba takde mood nak cakap banyak. asyik fikir pasal minggu depan.
semua kawan2 takde. amek cuti kononnya. tinggal la aku yang kehabisan cuti ni.
demmm.!!!!!!!!!!!! tension kot.


jom layan resepi yang aku buat pertama kali ni. selalu aku buat soto pakai 
sup ayam biasa ja. kali ni guna herba2 sikit. saja try.
boleh la. walaupon rasa pelik sikit sebab pertama kali makan.
mungkin pada yang dah biasa, memang sedap la kot. mungkin yang jadikan aku punya
tak bes sebab terlebih kunyit. itu yang kuning lebih tu. Hehe.
amek resepi dari Kak Ita. tq.


Bahan A
Mula2 rebus air sampai mendidih. masukkan ayam yg telah dibersihkan dan dipotong2. masukkan 2 kiub pati ayam dan 1 bungkus sup bunjut. Masak bahan ini sampai mendidih.

Bahan B
8 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inc lengkuas
2 inc halia
1 inc kunyit
2 batang serai
(semua bahan diatas dikisar halus)
rempah tumis 4 sekawan

Masukkan 1/2 cawan minyak dalam periuk , tumiskan rempah tumis dan bahan yg dikisar hingga garing dan harum. Setelah garing masukkan semua bahan ini ke dalam air rebusan ayam tadi (bahan A) dan kacau rata. Kemudian masukkan garam dan serbuk perasa secukup rasa. 
Setelah mendidih, siap untuk dihidangkan bersama nasi impit, taugeh, daun sup, bawang goreng, bergedil dan cabai kicap.! dan limau untuk tambah kemasaman, baru terangkat.





 


10 luahan hati..:

Cik Ecah said... [Reply to comment]

uhuhu resipi sup ader rempah2..sedap tuh...
suker mkn soto :)

Noli@Ibu Wafa said... [Reply to comment]

sedap nih mkn time ujan..hihi

AIN NAZRI said... [Reply to comment]

ain selalu guna rempah soto jerk meme.. hehehe senang malas nak buat rempah dari raw

qaseh johanna said... [Reply to comment]

cik ecah :: sedap la jugak..xdela teruk sgt rasa dia..nnt cik ecah try ye..

qaseh johanna said... [Reply to comment]

noli :: klu ibu wafa, kompom pjam mata je ni..kan..? kan..??

qaseh johanna said... [Reply to comment]

ain :: rempah soto tu ada jumpa tp yg instant pny..tkut xsdap..tp klu jmp yg makcik2 jual kt p.tani tu..kompom sy bli gak kot..

ala ain..mudah je bhn2 dia..semua msk blender..mudah je.!

c'axoera said... [Reply to comment]

luahan hati ku mengatakan ianya sungguh sedap skali heheh


http://ch000tz.blogspot.com/2011/12/spontaneous-jalanan.html

schaze zainn said... [Reply to comment]

waaa sedapnya..

dah lama tak makan soto =="

p/s: kite tengah cuti lama ni kak..lalala =D

qaseh johanna said... [Reply to comment]

axoera :: suka wat keje yg senang2 ni..nk makan tp mls..simple2 sudah..

qaseh johanna said... [Reply to comment]

schaze zainn :: kamu memang dengkikan akak kannnnnnnn....??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...