Hayat SINGGAHSANA Beta..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 14, 2011

Oregano Herbs



Pagi ni lambat sampai opis. lewat 20minit. macam biasa, komuter punya hal.
bila dah lewat, aku sikit pon tak rushing nak ke opis.
jalan slow2, tengok pemandangan biasa dari stesen komuter Midvalley, lihat kereta mewah depan hotel Boulevard dan sembang2. tak perlu nak kalut even dah lambat. useless.
ok stop. jom belajar pasal herba.


 Sudah beberapa kali aku ditanya mengenai oregano herbs ni. maaf la kawan2.
aku belom punya masa nak karang ayat, itu yang terperap lama kat draft.
dulu pon aku tak kenal sangat oregano herbs ni. tapi aku kan suka masak, blogwalking ke blog masakan dan ada sesetengah masakan memerlukan herba ni.

bila aku terbaca, aku mencari. tempat penting untuk pembelajaran adalah Carefour Midvalley.
aku pergi ke setiap rak dan cari serta kenal herba yang ada.
dari situ aku mula belajar tentang herba mat salleh ni.
 walaupon tak semua, tapi aku ada kenal sebahagian darinya. bau pon berbeza dan digunakan dalam masakan yang berbeza. bukan boleh taram je ye.

 oregano misalnya aku banyak gunakan dalam sos bolognese untuk spageti.
dan kadang2 aku guna masa melibatkan masakan yang gunakan roti dan telur.
 banyak lagi tapi aku tak ingat dah.

 selalunya kat rumah aku, black pepper, oregano dan serbuk cili kasar memang ada.
wajib ada sebab senang nak dikerjakan. harga tu bergantung pada jenis jenama.
kalau pandai cari yang murah, jumpa la. tapi selalunya yang bersusun dekat rak Carefour tu jenama McCormick ni la. mahal sikit dari jenama lain.
tapi memang tak rugi membeli. selamat mencuba.






 


1 luahan hati..:

Anamarza said... [Reply to comment]

ada gak beberapa herba kat umah, senang nak buat resepi yg guna bahan2 tu semua kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...