Hayat SINGGAHSANA Beta..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, November 18, 2011

Gastrik setelah sebulan diet..!



Mmm. semalam aku MC. sebab pagi tu pedih ulu hati aku datang lagi.
memang sakit sangat. siap ada muntah2 lagi.
lepas dah muntah, baru rasa lega. tapi lepas tu datang balik.

 pagi semalam En. Boo Boo pergi kerja. tapi dalam 10am dia balik.
sebab aku cakap sakit tu datang balik.
terus pergi klinik panel En. Boo Boo je. nak pergi KK Rawang jauh sangat

lepas sembang2 dengan doctor. aku cakap semua sekali.
yang aku on diet la. yang aku diet sebab period ting tong la. selalu pedih ulu hati.
macam2 aku cakap dalam dok tahan sakit tu.

lastly, doctor tu bagitaw. kalau kes cam aku ni. selalunya GASTRIK.!
acid yang selalu ada untuk hadam makanan aku tu masih aktif pengeluarannya.
even aku tak makan pon, dia masih keluar sebab sebelom ni aku dah selalu makan.
selalu ada makanan untuk dihadamkan.

so doctor tu bagitaw. akan amek masa la selalunya untuk orang yang diet ni
untuk 'sekolah'kan balik acid tu.
dan langkah terbaik adalah dengan berpuasa.
sebab acid tu mudah 'berjaya' lepas diajar dengan puasa.
sembang punya sembang. aku dapat pil untuk mild gastrik. dimakan sehari sekali.

bila doktor tu cakap pasal puasa.
masalahnya sekarang ni. aku tak boleh puasa lagi.
sebab aku tak dapat control makan time nak berbuka nanti. 
aku akan makan sampai kenyang sebab aku fikir, aku berlapar sepanjang hari.
dan yang penting. aku mesti malas nak senaman!

nanti dah dalam tempoh 2bulan diet. aku akan mula berpuasa.
setelah badan aku kenal erti 'control makan'.
time tu aku harap nafsu yang mencanak masa nak berbuka dapat jadi lebih behave.








 


7 luahan hati..:

pena rozie said... [Reply to comment]

Jgn diet kalau ade gastrik tau...

AIN NAZRI said... [Reply to comment]

betol laa tekaan ain.. meme gastrik.. normal pada org yg tak pernah diet, pastu bila diet tetiba terus hardcore.. take time dan slow slow..

fifa said... [Reply to comment]

mimie diet mengejut sgt ni and its not good for ur body,,and kalo mimie puasa it worse for a month..pastu bru dia adapt blk,.tp nk menahan sakit lama2 tu..mimie masa main meal means breakfast,lunch,dinner tu cuba mkn berat sket mcm mihun,kuewteow sup,tomyam..jgn mkn biskut@roti je..

qaseh johanna said... [Reply to comment]

breakfast tu mmg amek biskut+susu je..tp ade gak amek bihun grg camtu tp bkn selalu la..

skrg ni dh jemu la kak fifa nk mkn sup + tomyam..laksa pon jemu jugak..hehe

ape lg yg boleh dimkn ye..?

fifa said... [Reply to comment]

akk ada slide ni..mimie tngokla..blh mkn nasi cume kurangkn jer..nnt gastric makin trok and blh seba

mie copy paste link bwh ni k

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:P2Hq_rtaLhwJ:www.infosihat.gov.my/penyakit/Wargatua/PenurunanBeratBadan.pdf+menu+diet+pengurusan&hl=en&gl=my&pid=bl&srcid=ADGEEShF__9_cGer6N8tllb2wUUYSThjiPMy27FBQavrQXU70rRSCNrGIUzLAV2l8Ag4aaAPEgrmF-HZJjoprkx0sox84CuyCGx3WBOWBilUvS6gtZrj21fFmyoUXmw2joKgXCs4UBhQ&sig=AHIEtbTEGqkp8_mmhcx1NaIZBrtF2YuPYg&pli=1

qaseh johanna said... [Reply to comment]

mekaseh kak fifa...sy dh baca slide tu...klu ikotkan..pengambilan kalori sy sehari cuma 800 je..rendah sgt ke..??

dietition tu ckp ok je..tp dia suh sy amek multivitamin..cuma sy je xnk amek sbb dia ckp m.vitamin tu boleh tmbhkan berat sy...

fifa said... [Reply to comment]

mmm if 800 minum ptg mimie xyh amik biskut..and nasi kurangkn..lebihkan sup,ikan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...