Hayat SINGGAHSANA Beta..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, November 10, 2011

Kuih Siput bukan Ratu Siput




 ini kisah kuih siput. raya haji aritu memang aku beriya-riya suruh mak buat.
tapi mak tunggu aku balik baru buat. makanya petang sebelom raya tu.
asyik menggentel siput ni jela.

mak buat dalam setengah kilo. aku tengok bahan2 yang mak guna tak banyak pon.
tepung gandum, bawang besar dikisar dengan udang kering.
cabai kering diblend. garam. daun sup diracik halus.

itu je yang aku nampak. yang lain kalau mak tambah. aku taktaw la kan.
yang spesel tentang kuih ni. En. Boo Boo yang gentelkan.
bersungguh-sungguh dia buat. dan mak cakap.
dia gentel lagi elok dari aku. yang gentel tak sama saiz.

 bila dapat kat adik yang menggoreng. langsung dia bagi hitam.
dah le kuih siput ni kecik. goreng bagi hitam pulak.
kompom serabai gigi bila makan. kalau nak selamat.
biar dia berendam dulu dalam mulut 15minit, pastu baru kunyah. Hehe.







 


0 luahan hati..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...