Hayat SINGGAHSANA Beta..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, January 6, 2012

Sirih Yang Banyak Guna




sebenarnya.. sirih ni banyak kegunaan pada kita, orang perempuan ni..
cuma kita je yang malas nak mengamalkannya.
asyik terpandang dengan segala kemudahan di depan mata.
aku cakap ni, sempena memperingati diri sendiri jugak.
sebab kadang2 dalam rajin aku ni, ada jugak terselit malasnya..

aku pernah amalkan la, rebus daun sirih ni untuk cuci di bahagian miss V.
sebenarnya kaedah ni lebih jimat dan mesra alam.
tanpa bahan pengawet, pewarna dan pewangi.
cuma basuh daun, letak air dalam 10cawan dan biar sampai air rebusan 
jadi separuh. boleh simpan untuk 2,3hari.
setiap kali mandi guna, jangan simpan dalam peti ais pulak.
kang boleh jugak suami masing2 amek buat minum..
mau 'ketat' pulak tekak dia nanti.. Hehehe

 tapi kalau kat kampong, untuk yang demam panas, sirih ni
kita layur atas api lepas tu di sapu pada kepala.
cara ni pon sesuai untuk orang yang ada gatal2
pada kulit. insyaALLAH berkesan..







 


2 luahan hati..:

Ekmi Rabat said... [Reply to comment]

nenek saya memang mengamalkan mandi dengan sireh walaupun dh masuk 80thn. Tapi cucunya takde lsg nak ikut petua dia..haish..tu la generasi skang. bagus akak, nnti saya dh kawen saya mulaka. haha nak juga tangguh2 tu

qaseh johanna said... [Reply to comment]

lg bgus diamalkan sblom kawen..bl dh kawen ni miss v tu lain mcm ckit..lbh snstif..phm2 jela erk, hehehe.. so kna lbh prhatian la...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...